Μοιράσου το
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Η εκμάθηση της τεχνικής στο Tkd

Η εκμάθηση της τεχνικής ξεκινά αναπόφευκτα από την πρώτη ημέρα, πάντα με έμφαση στα βασικά στοιχεία κάθε κίνησης, χωρίς λεπτομέρειες. Τα λάθη διορθώνονται, αλλά ο προπονητής δεν είναι σχολαστικός και απαιτητικός, διότι τα λάθη θα συνεχίσουν να υπάρχουν, μέχρι να ωριμάσει ο εγκέφαλος και το ΚΝΣ του παιδιού. Πότε ολοκληρώνεται στον οργανισμό του παιδιού η ανάπτυξη του νευρικού συστήματος; η πλήρης ανάπτυξη του ΚΝΣ ολοκληρώνεται περίπου στα 9 χρόνια και βέβαια με διαφορετικό, εξατομικευμένο ρυθμό για κάθε παιδί, που εξαρτάται από τα κληρονομικά χαρακτηριστικά, αλλά και από παράγοντες του περιβάλλοντος (γονείς, εκπαίδευση, αθλητισμός, κ.λπ.).

Ο γονέας ή ο προπονητής που έχει ενημερωθεί για τα προαναφερόμενα οφείλει να μην είναι αυστηρός και απαιτητικός από τα παιδιά, αλλά η συμπεριφορά του να χαρακτηρίζεται από ηπιότητα, υπομονή και επιείκεια. Πρέπει να περιμένουμε την ωρίμανση και την ολοκλήρωση της ανάπτυξης του νευρικού συστήματος, ώστε να έχουμε την σαφή εικόνα για τις τεχνικές και αθλητικές ικανότητες που έχει αποκτήσει το παιδί.

Έχει εντοπισθεί από επιστημονικές έρευνες ότι η καλύτερη ηλικία για «κινητική μάθηση (τεχνική)» θεωρείται ότι είναι μεταξύ 9-12 ετών για κάθε παιδί. Σε μερικά παιδιά που παρουσιάζουν πρόωρη ανάπτυξη μπορεί να ξεκινά από τα 7-8 χρόνια, αλλά αυτά αποτελούν μειοψηφία. Σε αυτήν την ηλικία οι τεχνικές μαθαίνονται άμεσα, εύκολα και κυρίως σωστά, λόγω της πλήρους ωρίμανσης των παιδιών σε αισθητηριακό και κινητικό επίπεδο, αλλά και στο γνωστικό-νοητικό (αντίληψη, κ.λπ.).

proponisi poomsae etane-tkdmag2

Λίγα λόγια και πολλές εικόνες!

Στην ηλικία του Δημοτικού καταγράφεται με τον καλύτερο τρόπο στον εγκέφαλο η σωστή τεχνική του αθλήματος ως εικόνα και όχι ως πληροφορίες. Οι λεκτικές λεπτομέρειες και οι περιγραφές του προπονητή, πρέπει να περιορίζονται μόνο στα βασικά στοιχεία της τεχνικής, διότι τα πολλά λόγια είτε δεν γίνονται κατανοητά, είτε το παιδί τα αγνοεί ακούσια λόγω της ανωριμότητας του ΚΝΣ του, είτε δεν τα ακούει καθόλου, γι’ αυτό οι ενήλικες οφείλουν να δείχνουν ατελείωτη υπομονή και κατανόηση. Στην παιδική ηλικία (έως 12 ετών) ο προπονητής πρέπει να μιλά λίγο και να δείχνει πολύ, να επιδεικνύει την τεχνική ο ίδιος ή να χρησιμοποιεί για την επίδειξη της τεχνικής τους καλύτερους αθλητές/τριες .

Για γρήγορη και σωστή εκμάθηση της τεχνικής στην ηλικία 9-12 ετών, είναι πολύ αποτελεσματικό τα παιδιά να παρατηρούν αθλητές υψηλού επιπέδου, αλλά και βίντεο από αγώνες και προπονήσεις. Η άριστη τεχνική καθώς και η τακτική του αγώνα των καλύτερων αθλητών/τριών που είναι πρότυπα καταγράφεται στην μακρομνήμη τους και αντιγράφεται επακριβώς στην κίνησή τους, διότι στην παιδική ηλικία είναι πολύ ανεπτυγμένη η ικανότητα μίμησης. Όμως δεν έχουμε τόσο καλά αποτελέσματα στην σωστή εκμάθηση της τεχνικής διότι τα τυχαία βίντεο από αγώνες και προπονήσεις έχουν και μειονεκτήματα: δεν εκτελούνται όλες οι τεχνικές παρά ορισμένες που ίσως δεν ταιριάζουν στο παιδί, ούτε εκτελούνται πάντα με τέλεια τεχνική, αλλά και ούτε πάντα με τον ίδιο τρόπο λόγω της πίεσης του αντιπάλου. Η κάμερα συχνά δεν έχει την καλύτερη οπτική γωνία λήψης, δεν φαίνονται οι λεπτομέρειες της τεχνικής και προπαντός δεν υπάρχει η αναγκαία θεωρητική υποστήριξη που να αποκαλύπτει τις αναγκαίες λεπτομέρειες της κίνησης και της τακτικής.

mistakidou - nikolaidis tkd mpeis tkdmag

Η μεγάλη αξία της βιντεοπαρατήρησης

Για τους παραπάνω λόγους (εκτός από τη καταγραφή και την ταξινόμηση όλων των τεχνικών της κινησιολογίας και των λακτισμάτων στο βιβλίο: TAEKWONDO-ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΑΘΛΗΜΑ, που έχουν χρησιμοποιηθεί στους αγώνες), έκρινα σκόπιμο να βιντεοσκοπηθούν όλες οι τεχνικές από δύο γωνίες λήψης (μετωπικά και διαγώνια) σε υψηλή ανάλυση και με δυνατότητα αργής κίνησης, ώστε με ηρεμία ο αθλητής και η αθλήτρια κάθε ηλικίας (άνω των 9 ετών), να μπορεί εύκολα και γρήγορα να επιλέγει την τεχνική που θέλει, να την μελετά στο βίντεο με προσοχή ως πραγματική κίνηση με αντίπαλο και ταυτόχρονα να μαθαίνει από το βιβλίο όλες τις κρίσιμες λεπτομέρειες της τεχνικής και της τακτικής.

Αλλά τι γίνεται με τις δύσκολες τεχνικές; αυτές τις εντυπωσιακές τεχνικές που τα περισσότερα παιδιά δυσκολεύονται ή αδυνατούν να τις καταφέρουν; Έχει αποδειχθεί ότι ανεξάρτητα από το γεγονός ότι το παιδί δεν είναι ακόμη σε θέση να εφαρμόσει ακριβώς στην πράξη τις πολύ δύσκολες τεχνικές λόγω του χαμηλού ακόμη επιπέδου της φυσικής του κατάστασης (ανεπαρκής ευλυγισία, ανεπαρκής δύναμη, ατέλειες στην ισορροπία και την συναρμογή), εάν δει πολλές φορές μια τεχνική εκτελεσμένη με τον ίδιο τρόπο, έχουμε το σπουδαίο αποτέλεσμα ότι στον εγκέφαλό του έχει καταγραφεί και αποτυπωθεί η σωστή εκτέλεση της τεχνικής με πλήρη γνώση για κάθε κρίσιμη λεπτομέρεια.

Μπορεί το παιδί να μην είναι ακόμη σωματικά έτοιμο να εκτελέσει μια δύσκολη τεχνική, αλλά είναι σωστά αποτυπωμένα στο μυαλό του όλα τα στοιχεία της και αυτό είναι το σπουδαιότερο. Όταν το παιδί φθάσει στην εφηβική ηλικία όπου η δύναμη, η ταχύτητα, η ισορροπία κ.λπ. αυξάνονται θεαματικά, τότε καταγράφεται μια ξαφνική, εντυπωσιακή και απρόσμενη βελτίωση της αγωνιστικής ικανότητας γιατί εκτελεί όλες τις τεχνικές άριστα ακόμη και αυτές που δεν μπορούσε και αυτό συμβαίνει διότι το σώμα έχει πλέον την φυσική δυνατότητα να εκτελέσει τις σωστές εντολές που δέχεται από τον εγκέφαλο. Εάν στον εγκέφαλο υπάρχουν τυχόν λανθασμένες πληροφορίες τεχνικής και τακτικής ή ακόμη και άγνοια κάποιων τεχνικών, καμία σωματική ικανότητα, όσο άριστη και να είναι,  δεν μπορεί να συγκαλύψει το κενό. Η εξάσκηση του εγκεφάλου παραμένει πάντοτε σπουδαιότερη από αυτήν του σώματος.


Διαβάστε σχετικά: Νικολαΐδης, Μυστακίδου και ομάδα πρωταθλητών στα βίντεο του βιβλίου «Taekwondo – Ολυμπιακό Άθλημα» (ΒΙΝΤΕΟ)


Για να αξιοποιηθούν στον μέγιστο βαθμό ο συνδυασμός της βιντεοπαρατήρησης και η γνώση των σημαντικών πληροφοριών για κάθε τεχνική, πρέπει ο αθλητής/τρια να ακολουθήσει την παρακάτω μέθοδο:

1. Μελέτησε όλες τις τεχνικές της Κινησιολογίας και των Λακτισμάτων από το βιβλίο TAEKWONDO-ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΑΘΛΗΜΑ”, ώστε να διαλέξεις μεταξύ των πολλών τεχνικών αυτές που εσένα σου ταιριάζουν, σε ενδιαφέρουν, ή τις χρειάζεσαι.

2. Επέλεξε μία τεχνική κάθε φορά για να την μελετήσεις και να την εμπεδώσεις.

3. Κάθε τεχνική του βιβλίου είναι καταχωρημένη με την ίδια αρίθμηση στην ιστοσελίδα: www.kostasbeistkd.gr

4. Βάλε το βίντεο να παίξει και μελέτησε προσεκτικά την τεχνική και από τις δύο οπτικές γωνίες και σε αργή κίνηση. Πρέπει να δεις συνεχόμενα 15-20 φορές την ίδια κίνηση. Δεν ωφελεί να δεις μόνο μερικές φορές την τεχνική, ούτε να πηγαίνεις συνεχώς από την μια τεχνική στην άλλη.

5. Αν και υπάρχει πρόσβαση στα βίντεο ακόμη και από κινητό τηλέφωνο, για να δεις καλύτερα τις λεπτομέρειες της τεχνικής βοηθά πολύ να έχουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη οθόνη (PC ή τηλεόραση). Το ιδανικό είναι να συνδέσουμε τον υπολογιστή με ένα προτζέκτορα, ώστε να έχουμε την μεγαλύτερη δυνατή εικόνα που αποκαλύπτει κάθε λεπτομέρεια. Η μεγάλη εικόνα βοηθά σημαντικά τον εγκέφαλο στην ευκολότερη αφομοίωση, διότι λόγω του μεγάλου μεγέθους προκαλεί εντύπωση στον εγκέφαλο και αποσπά όλη την προσοχή του και επιπλέον αποκαλύπτει κάθε μικρή λεπτομέρεια.

6. Αμέσως μετά διάβασε από το βιβλίο τις λεπτομέρειες αυτής της τεχνικής (που εφαρμόζεται η δύναμη, που είναι το κέντρο βάρους, κ.λπ.) και της τακτικής (πότε και πως εφαρμόζεται στον αγώνα), ώστε να συμπληρωθούν όλες οι πληροφορίες στον εγκέφαλο.

7. Κάνε Νοερή (Διανοητική) προπόνηση (Mental training) για την συγκεκριμένη τεχνική, βλέποντας τον εαυτό σου να την εκτελεί νοερά με τέλειο τρόπο και εφάρμοσέ την νοερά στον αγώνα ως τακτική. Η τεχνική έχει αποτυπωθεί στον εγκέφαλο.

8. Στην επόμενη προπόνηση εξασκήσου πρακτικά σ’ αυτήν την τεχνική επάνω στα υλικά (στόχοι, μαξιλάρια, μπανάνες) και προσπάθησε να την εφαρμόσεις κατά τον αγώνα με τους συναθλητές του συλλόγου σου.


Ακολουθήστε μας

#tkdmag

facebook  twitter  instagram

YouTube


Μοιράσου το
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter